Informationsspredning

Interaktion

Fokuseret overblik

 

 

UDFORDRINGEN

Forsvaret ønskede etablering af et informationscenter på Kastellet i København. Et udstillings- og videnscenter med overblik og dybdegående informationer om Danmarks internationale indsats fra 1948 og frem.

 

Et centralt ønske for et vellykket videnscenter var en interaktiv skærmløsning, hvor besøgende nemt kunne skabe sig et overblik over Forsvarets internationale missioner med fokus på geografi, hensigt, formål og styrkedeltagelse og sammensætning af den enkelte mission.

 

Formidlingsmæssigt var det ikke en let opgave.   Informationscenterets m2 skulle udnyttes optimalt og næsten til bristepunktet. Det forklarer Jesper Helsø, tidligere general og forsvarschef samt formand for monumentkomiteen, der står bag Kastellets nye indbydende informationscenter.

Dette blev en problemstilling, idet den færdige udstilling kan deles op i to halvdele.

 

En afdeling med fysiske udstillingsgenstande som uniformer, udstyr, plancher og andre udstillingsemner, som man typisk kender det og helt indlysende med stort behov for m2 og gulvplads.

 

Dertil en afdeling forbeholdt overblik over de mere end 185 indsatser såvel militært som i katastrofeområder – i ’gamle’ dage havde man nok valgt en metode med store plancher og kort suppleret med fysiske informationstavler, men her var der brug for et moderne og nutidigt greb om tingene, forklarer Jesper Helsø.

 

”Vi havde brug for en appetitvækkende teknologisk løsning, der helt specifikt i denne sammenhæng kun havde få m2 gulvplads til rådighed. På dette begrænsede område søgte vi en løsning, der kunne give dels et samlet overblik over de forskellige missioner samt åbnede mulighed for at gå i dybden med den enkelte internationale mission,” siger han og uddyber:

 

”Opgaven var ikke nem på grund af de mange danske missioner over tid, og behovet for at tilbyde den nysgerrige gæst et stort og grundigt overblik, som samtidig skulle være let at finde rundt i.”

 

 

LØSNING

 

Løsningen på dette overblik blev GB Grafisks QShare system. Et digitalt værktøj skabt og designet til overblik og fordybelse, der samtidig tager brugeren trygt i hånden.

Et let navigerbart univers der via touchskærme interaktivt lader bruger og gæst gå i dybden med de forskellige missioner og udforske lag på lag på én og samme skærm.

 

Her kan man vælge områder, tider, geografi og dykke helt ned i den enkelte indsats missionsmål, baggrunde, mandat, styrke og meget andet. Altså et komplekst vidensunivers samlet på bare en skærm og sat op, så alle kan finde rundt i de spændende og interessante informationer.

 

”GB Grafisks løsning var præcis det, vi havde brug for. Det har givet et meget tilfredsstillende resultat som omfavner det overblik, som vi ønskede,” siger Jesper Helsø og fortsætter:

 

”Samarbejdet med GB Grafisk har ikke kun været eksemplarisk, men også været en god og åben proces, hvor de forskellige muligheder og løsningsmodeller er drøftet frit og åbent. Denne dialog sammen med den endelige teknologiske løsning gør, at jeg giver GB Grafisks løsning mine varmeste anbefalinger.”

 

QShare systemet blev på Kastellet anvendt til at give informationscenterets gæster en lettilgængelig og pædagogisk skærmløsning, men kan også bruges i andre sammenhænge. Hos virksomheder såvel som andre informationscentre.

 

”Jeg kan sagtens se museer, videns- og besøgscentre og almindelige virksomheder have god gavn og brug for GB Grafisks løsning. Det giver præcis det helikopteroverblik kombineret med fordybelsesmuligheder samlet ét overskueligt sted,” slutter Jesper Helsø.